Oferte Last Minute

Cautare

Ktreisen

Destinatii



Scotch – un toast pentru valorile universale


După o experienţă de producţie de băuturi alcoolice estimată undeva la zece milenii, umanitatea a îmbrăţişat cu mare entuziasm invenţia arabilor, care pe la anii 500 e.n. au reuşit să depăşească limita fatidică a celor maxim 16% alcool care se puteau obţine prin fermentaţie naturală. Băuturile distilate au creat în Europa o adevărată emulaţie, fiecare provincie, fiecare comunitate venind cu propria sa contribuţie menită să-i definească identitatea şi să-i rotunjească veniturile. Cuvintele arabe “Al-inbiq” şi “Al-kuḥūl” au intrat definitiv în patrimoniul lingvistic universal, concomitent cu răspândirea distilatelor şi a informaţiilor cu privire la obţinerea lor, iar forma şi capacitatea optimă a alambicului precum şi controlul cantităţii de alcool a produsului finit au devenit subiecte de studiu şi de nenumărate inovaţii.

ostill
Însufleţirea caracteristică  producătorilor de vin a explodat într-o vastă varietate de grupe de distilate: cognac, armagnac, grappa, aguardiente,
brandewijn – brandy, în timp ce alţii s-au afirmat prin rachiurile de fructe cultivate prin livezi, sau culese din vegetaţia spontană.

Producătorii de bere din Irlanda nu au rămas nici ei mai prejos, iar malţul de cereale de la care porneau la fabricarea berii a luat un alt curs tehnologic, îndreptat spre “usquebaugh”- apa vieţii în gaelică, sau, în limbajul curent, ”uski”, aşa cum a şi rămas până acum: whiskey. Procedeul a trecut în Scoţia unde a primit câteva tuşe esenţiale care l-au particularizat definitiv în ceea ce se cheamă “Scotch”, sau, ca să fie foarte clar pentru toată lumea, “Scotch Whisky”, fără “e”-ul care indică băutura irlandeză şi descendenţii americani ai acesteia.

În Scoţia funcţionează câteva sute de distilerii de whisky, marea lor majoritate înfiinţate la începutul secolului al XIX-lea, şi fiecare dintre ele este dedicată unei producţii puternic individualizate de condiţiile locale: varietatea de orz din care este produs malţul, de turbă în fumul căreia este uscat, apa limpede a izvorului îngheţat din apropiere, butoaiele de stejar în care se face învechirea. Whisky-ul este consecinţa unui echilibru natural neclintit de sute de ani, şi majoritatea producătorilor se mândresc cu faptul că singurul lucru pe care l-au schimbat în ultimele două veacuri este doar eticheta. Iar volumul producţiei este strict legat de volumul resurselor locale, şi nicidecum de cine ştie ce savantlâcuri manageriale.
content-distillery-lunch-guided-tour-1
Turul distileriilor de whisky este unul dintre cele mai captivante experienţe pe care Scoţia le poate oferi. Pentru că descoperi la un moment dat că scopul organizatorilor nu este whisky-ul în sine, ci scoaterea în evidenţă a unei creativităţi excepţionale, în condiţiile unui ambient natural care, pentru cineva de pe continent, poate părea trist şi uneori chiar ostil. Înţelegi că turul nu se adresează exclusiv amatorilor de whisky, ci oricui care este interesat de istoria şi tradiţiile unui popor mult prea des considerat ca şi irecuperabil dizolvat în marea lume britanică. Aşa cum o seară cu whisky şi haggis (mâncarea naţională scoţiană – o umplutură de genul caltaboşului fiartă în stomac de oaie), nu are nimic festiv în sensul consacrat al cuvântului, însă emană o mândrie robustă, aspră şi lipsită de ostentaţie, aidoma poporului care le-a creat.

BURNS-NIGHT-570

„Libertatea şi whisky-ul merg mână în mână” scria Robert Burns, marele poet romantic al Scoţiei secolului XVIII, iar mândria naţională scoţiană este şi azi indisolubil legată de cele două.

Fiecare pahar de whisky este un toast pentru civilizaţie, un tribut adus continuităţii culturale, un manifest adresat omului de a utiliza resursele naturii pentru primenirea trupului şi sufletului. Şi aceste valori universale au făcut ca scotch-ul să supravieţuiască prohibiţiei, războaielor şi revoluţiilor, recesiunilor şi crizelor economice şi să-şi păstreze până acum poziţia dominantă în lumea cunoscătorilor.

whiskyheritage2
Iar statistica nu este contestată de nimeni: în fiecare secundă sunt vândute în lume 36 de sticle de whisky scoţian.
 
top